De lessen die in dit project ontworpen zijn, zijn gebaseerd op 5 ontwerpprincipes. Deze ontwerpprincipes zijn gebaseerd op wat er vanuit onderzoeksliteratuur bekend is over effectief schrijfonderwijs.
Ontwerpprincipe 1: strategie-instructie
Strategie-instructie is een stapsgewijze methode voor het leren van schrijfvaardigheden, waarbij na uitleg van de docent, leerlingen eerst ondersteund en daarna zelfstandig teksten schrijven.
- Download hier de beschrijving en voorbeelden
- Bekijk hieronder de video’s
Ontwerpprincipe 2: bestuderen van voorbeeldteksten
Leerlingen bestuderen voorbeeldteksten zodat ze zich een beeld vormen van hoe een tekst er uit kan zien en wat criteria voor goede teksten zijn. Deze criteria kunnen ze vervolgens zelf toepassen in hun eigen teksten.
- Download hier de beschrijving en voorbeelden
- Bekijk hieronder de video’s
Ontwerpprincipe 3: pre-writing
Onder pre-writing vallen allerlei activiteiten die voorafgaan aan het daadwerkelijke schrijven van de tekst, zoals bijvoorbeeld het selecteren en ordenen van inhoud in een schema.
- Download hier de beschrijving en voorbeelden
- Bekijk hieronder de video
Ontwerpprincipe 4: interactie
Bij dit principe gaat het over het samen werken aan en praten over een tekst. Denk aan het samen ideeën genereren of elkaars tekst van feedback voorzien.
Ontwerpprincipe 5: authentieke taken
Dit principe gaat over het ontwerpen van de schrijftaak, zo dat de context, doel en het publiek duidelijk is.
- Download hier de beschrijving en voorbeelden
- Bekijk hieronder de video