Doel project ‘Schrijfvaardigheid bevorderen in de maatschappijvakken’
Slecht geformuleerde zinnen, teksten zonder structuur en samenhang, onduidelijke uitleg of onderbouwing: dit is herkenbaar voor veel docenten in de mens- en maatschappijvakken. Wat kun je hieraan doen als vakdocent?
Het project Bevorderen van genrespecifieke teksten schrijven in de mens- en maatschappijvakken (gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, projectnummer 405-14-505) heeft als doel de schrijfvaardigheid van leerlingen binnen de m&m-vakken te verbeter, zodanig dat vakspecifiek denken en redeneren en schrijfvaardigheid verbeteren. De focus ligt daarbij op drie taaldenkhandelingen: vergelijken, verklaren en argumenteren.
Op basis van vijf uitgangspunten voor effectief schrijfonderwijs hebben twaalf docenten geïntegreerde schrijflessen ontwikkeld en beproefd. In totaal zijn er negen lessenseries ontwikkeld voor de vakken: aardrijkskunde, ckv, economie, geschiedenis, filosofie en maatschappijwetenschappen. In een aantal lessenseries wordt er nauw samengewerkt met Nederlands. Docenten zijn enthousiast over het integreren van schrijfonderwijs in de vaklessen en onderzoeksresultaten laten zien dat leerlingen na afloop van de lessen betere teksten schrijven.
Projectgroep
Docent |
School |
Vak |
Evah den Boer |
Helen Parkhurst, Almere |
Nederlands |
Jan de Kort |
Montessori Lyceum Herman Jordan, Zeist |
Economie |
Frans Diederen & Joop van der Kuip |
Sint-Odulphuslyceum, Tilburg |
Nederlands & Filosofie |
Safrien van de Leemkolk |
Montessori Lyceum Herman Jordan, Zeist |
Aardrijkskunde |
Arie Westerhout |
Ichthus College, Veenendaal |
Geschiedenis |
Johan van Driel |
Ichthus College, Veenendaal |
Geschiedenis |
Lieke Holdinga & Roderik Egberink |
Sint-Vitus College, Bussum |
Nederlands & Geschiedenis |
Douwe Dijksterhuis |
Helen Parkhurst, Almere |
Maatschappij-wetenschappen |
Gianna Troiani & Henri Boer |
Cartesius Lyceum, Amsterdam |
Maatschappij-wetenschappen |
Betrokken onderzoekers: Jannet van Drie, Talita Groenendijk, Martine Braaksma en Tanja Janssen (Research Institute of Child Development and Education, Universiteit van Amsterdam)
Contact: Jannet van Drie: J.P.vanDrie@uva.nl
Genrespecifiek schrijven in de mens- en maatschappijvakken: download de publicatie
Pitch NRO-congres 4 november 2015 : https://www.magazine-on-the-spot.nl/nro/pag2.html (presentatie 4)