Hieronder vindt u de publicaties van het LEMM. U kunt deze downloaden. U kunt van een aantal publicaties ook gedrukte exemplaren bestellen (15 euro per stuk, excl verzendkosten) bij de VU Boekhandel (zoek de publicatie onder ‘boeken en ebooks’).
Wat werkt als je samenwerkt – deel 2. Voorbeelden van samenwerking tussen Mens- en Maatschappijvakken. Eindredactie: Hanneke Tuithof en Jefta Bego (2024). 140 p. ISBN nr: 9978-94-6142-029
Het Vreemde Verleden. Leerlingen leren contextualiseren. Redactie: Tim Huijgen. 2023. ISBN/EAN: 978-94-6142-028-2. Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijwetenschappen.
Innovatief Betekenisvol Economie Onderwijs. Vernieuwde didactiek voor het vak Economie in het Voortgezet Onderwijs. Auteur: Lenie Kneppers (2023). Een uitgave van het Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken – Economie en Handel. Te bestellen via link voor €15,00
Eilanden overal. Tijd voor een andere visie op onderwijs over het koloniale verleden (po/vo). Auteur: Stephan Klein. 2022, 42p. ISBN/EAN:978-94-6142-026-8
Sociaalwetenschappelijk redeneren bij maatschappijwetenschappen. Auteurs: Klijnstra, T., Ruijs, G. J. F., Stoel, G. L., & van Boxtel, C. A. M. (2022). Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijwetenschappen.
Leerlingen verbeelden het verleden. Een handreiking voor docenten. Auteur: Tessa de Leur. 2021, 42 p. ISBN/EAN: 978-94-6142-024-4
Toetsen van denkvaardigheden en conceptuele kennis: bij Maatschappijwetenschappen. Auteur: van Boxtel, C., Hemker, A., Klijnstra, T., & Ruijs, G. (2017). Amsterdam: Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken.
Handboek vakdidactiek maatschappijleer. Redactie: Rob van den Boorn. 2021, 377p, ISBN 978-90-6473-533-2
De feiten voorbij. Analyse van causaal redeneren van havo-leerlingen als basis voor lessen op maat. Auteurs: Jannet van Drie & Gerhard Stoel
Wat werkt als je samenwerkt. Voorbeelden van samenwerking tussen gammavakken. Redactie: Hanneke Tuithof (2018). 114 p. ISBN nr: 978-94-6142-022-0
Toekomstgericht onderwijs in de maatschappijvakken. Een vakdidactisch perspectief vanuit aardrijkskunde, economie, geschiedenis, levensbeschouwing en maatschappijleer. Redactie: Tine Béneker. 163 p. ISBN nr: 978-94-6142-021-3
Genrespecifiek schrijven in de mens- en maatschappijvakken – 9 lesontwerpen onderzocht. Auteurs Jannet van Drie, Talita Groenendijk, Martine Braaksma en Tanja Janssen 135 p. ISBN 978-94-90147-15-0
Verbeteren van schrijfvaardigheid in de mens- en maatschappijvakken. Handreiking voor opleiders en docenten. Redactie: Jannet van Drie. 206 p. ISBN 978-94-90147-14-3
Talige dimensies van het geschiedenisonderwijs. Redactie: Maaike Hajer, Auteurs: Brenda Stam en Jannet van Drie, 2013 113 p. ISBN 978-94-90147-11-2
Aardrijkskundeonderwijs onderzocht. Redactie Joop van der Schee en Tine Béneker Auteurs Tine Béneker, Marian Blankman, Ineke de Bock, Mathijs Booden, Adwin Bosschaart, Art Broekman, Tim Favier, Jan Karkdijk, Henk Notté, Katie Oost, Hans Palings, Iris Pauw, Joop van der Schee, Marchje van der Veen, Bregje de Vries, Ilona Wevers, 2012 148 p. ISBN 978 94 90147 07 5, €15,00 (+ €1,95 verzendkosten)
Maatschappijleer Hoofdzaak. Een sociaal wetenschappelijk denkkader voor politieke oordeelsvorming. Redactie Mieke Bernaerts en Christian van Kesteren Auteurs Margarita Jeliazkova, Rob Hoppe, Gerard Ruijs, Broer van der Hoek, Ton Olgers, 2012 130 p. ISBN 978 94 90147 00 6, €15,00
Burgerschapsvorming en de maatschappijvakken. Eindredactie Arie Wilschut Auteurs Broer van der Hoek, Hans Keissen, Hessel Nieuwelink, Iris Pauw, Arie Wilschut 2012 117 p. ISBN 978 94 90147 10 5, €15,00
Taalgericht vakonderwijs en de mens- en maatschappijvakken. Een handreiking voor opleiders en docenten. Redactie Jannet van Drie Auteurs Jannet van Drie, Hans Goudsmit, Fer Hooghuis, Trees van der Hoogt, Lenie Kneppers, Kees van Loon, Ton van der Schans, Brenda Stam 2012 Met bijdragen van Johanna Baart, Gerald van Dijk, Marlies Hummel, Terry de Jongh, Femke Kempers, Lenneke Klören, Gerard Steenhagen, Dave Susan, Rosa Veldman, Marijke Weijs, Hanneke Wensink, Bert Willering 123 p. ISBN 978 94 90147 09 9, €15,00
Economie in context. Ill structured opdrachten voor vmbo-t. Auteurs Lenie Kneppers en Rianne van der Lugt 2012 94 p. ISBN 978 94 90147 08 2, €15,00
Handboek Vakdidactiek Maatschappijleer. Auteurs: Ton Olgers, Rob van Otterdijk, Gerard Ruijs, Jan de Kievid en Lieke Meijs, 2010 (nieuwe druk 2015) 457p, ISBN 978-90-6473-435-9, € 34,95
Handboek Vakdidactiek Aardrijkskunde. Auteurs: Geert van den Berg (red.), Adwin Bosschaart, Ronnie Kolkman, Iris Pauw, Joop van der Schee en Leon van Kan
Vakintegratie in de Mens- en Maatschappijvakken. Theorie en praktijk. Auteurs: Carla van Boxtel (red.), Hans Bulthuis, Hans Goudsmit, Fer Hooghuis, Berend Jan Mulder, Peter Smulders, Brenda Stam, Christiaan Steenstra, Charlotte Waskowskij, Bert de Weme
Waar vandaan en waar naar toe? Leerlijnen in het aardrijkskundeonderwijs van basisschool tot eindexamen. Auteurs: Christiaan Steenstra en Joop van der Schee
Oriëntatiekennis toetsen. Analyse en handreiking. Auteurs: Marcel van Riessen, Albert Logtenberg en Bas van der Meijden
De kennisbasis nader bekeken. Een analyse van de kennisbases aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer. Auteurs: Carla van Boxtel (red.), Maria Boersen, Berend Jan Mulder, Hessel Nieuwelink, Marcel van Riessen, Christiaan Steenstra, Dick van Straaten