Talige dimensies van het geschiedenisonderwijs. Redactie: Maaike Hajer, Auteurs: Brenda Stam en Jannet van Drie, 2013. Amsterdam: Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken. 113 p. ISBN 978-94-90147-11-2
Geschiedenis is een talig vak. Leerlingen hebben soms moeite met het lezen teksten en het productief gebruiken van de vaktaal in schrijfopdrachten of de interactie in de klas. Deze publicatie bevat de resultaten van een casestudy. De casestudy kwam tot stand in samenwerking met het lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School van de Hogeschool Utrecht. In de studie is onderzocht in hoeverre de geschiedenisdocent en de methode context, interactie en taalsteun (de pijlers van taalgericht vakonderwijs) bieden bij een lessenreeks over de Koude Oorlog (vwo 3). De voorbeelden kunnen goed gebruikt worden door lerarenopleiders, leraren en schoolboek auteurs die willen werken aan een taalgerichte vakdidactiek.
Download hier de pdf van deze publicatie: Talige-Dimensies
terug naar publicaties