Doel project 'Schrijfvaardigheid bevorderen in de maatschappijvakken'

Slecht geformuleerde zinnen, teksten zonder structuur en samenhang, onduidelijke uitleg of onderbouwing: dit is herkenbaar voor veel docenten in de mens- en maatschappijvakken. Wat kun je hieraan doen als vakdocent?


Het project Bevorderen van genrespecifieke teksten schrijven in de mens- en maatschappijvakken (gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, projectnummer 405-14-505) heeft als doel de schrijfvaardigheid van leerlingen binnen de m&m-vakken te verbeter, zodanig dat vakspecifiek denken en redeneren en schrijfvaardigheid verbeteren. De focus ligt daarbij op drie taaldenkhandelingen: vergelijken, verklaren en argumenteren.


Op basis van vijf uitgangspunten voor effectief schrijfonderwijs hebben twaalf docenten ge´ntegreerde schrijflessen ontwikkeld en beproefd. In totaal zijn er negen lessenseries ontwikkeld voor de vakken: aardrijkskunde, ckv, economie, geschiedenis, filosofie en maatschappijwetenschappen. In een aantal lessenseries wordt er nauw samengewerkt met Nederlands.
Docenten zijn enthousiast over het integreren van schrijfonderwijs in de vaklessen en onderzoeksresultaten laten zien dat leerlingen na afloop van de lessen betere teksten schrijven.

Projectgroep

Docent School Vak
Evah den Boer Helen Parkhurst, Almere Nederlands
Jan de Kort Montessori Lyceum Herman Jordan, Zeist Economie
Frans Diederen & Joop van der Kuip Sint-Odulphuslyceum, Tilburg Nederlands & Filosofie
Safrien van de Leemkolk Montessori Lyceum Herman Jordan, Zeist Aardrijkskunde
Arie Westerhout Ichthus College, Veenendaal Geschiedenis
Johan van Driel Ichthus College, Veenendaal Geschiedenis
Lieke Holdinga & Roderik Egberink Sint-Vitus College, Bussum  Nederlands & Geschiedenis
Douwe Dijksterhuis Helen Parkhurst, Almere Maatschappij-wetenschappen
Gianna Troiani  & Henri Boer Cartesius Lyceum, Amsterdam Maatschappij-wetenschappen


Betrokken onderzoekers: Jannet van Drie, Talita Groenendijk, Martine Braaksma en Tanja Janssen (Research Institute of Child Development and Education, Universiteit van Amsterdam)

Contact: Jannet van Drie: J.P.vanDrie@uva.nl 

Genrespecifiek schrijven in de mens- en maatschappijvakken: download de publicatie 

Pitch NRO-congres 4 november 2015 : http://www.magazine-on-the-spot.nl/nro/pag2.html (presentatie 4)